Bestsellerowa powieściopisarka, autorka ponadczasowej Dziewczyny z perłą, bogata, powraca z poruszającą opowieścią, w której śledzi losy rodziny szklarzy od renesansowych Włoch po współczesność
Jest rok 1486, a Wenecja stanowi prężnie prosperujące centrum handlu. Orsola Rosso jest najstarszą córką w rodzinie szklarzy na Murano. Jako kobieta nie powinna pracować ze szkłem, ale wkrótce okazuje się, że ma do tego wybitne zdolności i zapał. Po śmierci ojca potajemnie uczy się fachu i zaczyna pracować na sukces rodziny Rosso.
Przeskakując przez wieki niczym kamień po wodzie – w Wenecji, gdzie czas płynie tak wolno jak roztopione szkło – śledzimy losy Orsoli i jej rodziny. Ich triumfy i rozdzierające serce upadki: od plagi niszczącej Wenecję, przez grabieże, aż po dominację Murano i jego mistrzów oraz przemianę miasta handlowego w popularny cel wypraw turystycznych. W każdej epoce kobiety z rodziny Rosso dbają o to, aby ich praca i więzi przetrwały.
Chevalier jest mistrzynią swojego rzemiosła, a Mistrzyni szkła jest tak samo pomysłowa, jak urzekająca: hipnotyzujący portret kobiety, rodziny i miasta, które są tak wieczne, jak ich szkło.
Prawdziwy triumf… wspaniała idea, którą Chevalier wcieliła w życie śmiało i z werwą, a także miłością do niezwykłego miasta, które opisuje.
Philip Pullman
Książka ambitna, śmiała i artystycznie udana jak wenecki puchar.
Kate Quinn
Drobiazgowa, jeśli idzie o realia książka Chevalier funduje czytelnikom prawdziwą podróż przez czas i miejsca.
Philippa Gregory
Zagubiłam się w tej cudownej książce.
Esther Freud
booksofsunny –
Tracy Chevalier jest znana z „Dziewczyny z perłą”, jednakże ja poznałam jej twórczość dzięki „Mistrzyni szkła”. I powiem Wam, że jestem urzeczona!! To nie tylko piękna opowieść o sztuce i czasie, ale także subtelnym portrecie kobiecej siły i wytrwałości.
Akcja książki rozpoczyna się w XV-wiecznej Wenecji, na wyspie Murano — legendarnej stolicy szkła. Poznajemy Orsolę Rosso, dziewczynę z rodu mistrzów szkła. Jako kobieta nie ma prawa tworzyć — rzemiosło szklarskie zarezerwowane jest dla mężczyzn. Ale Orsola nie zamierza żyć w cieniu. Z biegiem stron — i wieków! — obserwujemy, jak jej duch przenosi się przez kolejne epoki. Bohaterka „przesuwa się” przez epoki: wojnę światową, pandemię hiszpanki, XX-wieczny feminizm, aż po współczesność. Nie starzeje się w klasyczny sposób. Trwa, podobnie jak jej sztuka.
Brzmi jak fantastyka? Być może. Ale w rękach Chevalier ta podróż w czasie wydaje się… naturalna. To realizm magiczny pełen czułości.
Podkreślić należy kunszt włożonej pracy przez Tracy. Świetnie wykonany research: sama historia szklarstwa, a szczególności szklanych koralików. Wśród fikcyjnych postaci, przeplatają się m.in. Maria Baronier, Józefina Bonaparte, Luisa Castri. Inspiracją do przedstawienia Wenecji z XV w. był obraz Carpaccia „Cud Relikwii Krzyża m.inŚwiętego na moście Rialto”. Do tego czuć wenecki klimat.
Powieść o kobiecie, rodzinie, mieście. To książka, która nie krzyczy – ale zostawia w duszy cichy dźwięk, jak stuknięcie kieliszka.
Ciekawostka – jest włoski słowniczek.